Zinek v potravinách

od Peeta Havali

Něco málo o zinku 

Zinek je měkký kov, který se snadno taví. Tento stopový prvek se v našem těle nachází pouze v malém množství, ale pro správnou funkci organismu je nenahraditelný. Je potřebný pro růst a vývoj organismu, dostatečný imunitní systém, správné neurologické funkce, ale i reprodukci, podílí se na tvorbě inzulinu a má zásadní vliv na zpracování makroživin, jako jsou cukry, tuky a bílkoviny. Je také významným antioxidantem a chrání naše buňky před působením volných radikálů. Má skvělé výsledky při léčení a hojení ran, zlepšuje stav kůže, vlasů a nehtů a v neposlední řadě zvyšuje chuťovou ostrost a podporuje chuť k jídlu, čehož se využívá při nechutenství.  

Kde ho můžeme najít? 

Největší zastoupení zinku mají ryby, maso (hovězí, vepřové, zvěřina, játra), luštěniny, kořenová a listová zelenina, ovesné vločky, ale i celozrnné obiloviny, ořechy (hlavně kešu), mléko a mléčné výrobky (převážně kefír nebo jogurt) či droždí.  

Co se stane, když je ho v těle nedostatek? 

Nedostatek zinku se může projevovat únavou, náladovostí, melancholií a dalšími psychickými projevy. Protože má souvislost s imunitou, tak jestliže jste často nemocní, může za to s největší pravděpodobností právě zinek. Dochází ke změně vzhledu kůže, je najednou hrubá, suchá, drobná poranění se špatně hojí a může se rozvinout i zánět kůže. V případě výskytu chronického ekzému může dojít k jeho zhoršení. To stejné platí i pro alergie. Pokud pozorujete zhoršující se projevy alergie jako je kopřivka nebo svědění či pálení očí, nejspíš za to může právě nedostatek zinku. Vlasy i nehty mají špatnou kvalitu, třepí se a lámou. Může dojít i k řídnutí vlasů. U dětí s nedostatkem zinku ve stravě dochází k poruchám nejen růstu a vývoje, ale také soustředění a učení. Stejně tak pokud se vám stále nedaří otěhotnět, může za to pravděpodobně nedostatek zinku, a to nejen u žen, ale i u mužů. Předávkování zinkem je velice vzácné, stravou takřka nemožné. Nejčastěji k němu dochází vnější cestou při práci s kovy vdechováním par nebo prášku. Projevuje se průjmy, zvracením, nevolnostmi, bolestmi hlavy a svalů.  

Proč je tak důležitý? 

Zinek je velmi důležitý především pro podporu imunity, pro těhotné ženy a diabetiky. V těhotenství ovlivňuje růst a vývoj plodu. Jeho nedostatek může způsobit vývojové vady. V případě, že je nedostatek zinku ve stravě výrazný, může docházet i ke spontánním potratům, předčasným porodům, nízké porodní hmotnosti dítěte nebo různým komplikacím při porodu. U diabetiků je zvýšený příjem zinku důležitý proto, že slinivka břišní obsahuje jen asi polovinu běžného množství tohoto prvku. Je totiž důležitý pro tvorbu inzulinu, a pokud je ho v těle nedostatek, tvoří se inzulinu málo a tím pádem dochází k výraznému ovlivnění metabolismu cukrů. Zinek má prokázaný pozitivní vliv na imunitní systém, zvyšuje odolnost těla proti nemocem a urychluje dobu léčby. 

Jaká je doporučená denní dávka zinku? 

Denní dávka zinku pro dospělého člověka je stanovena na 15 mg, nejvíce však 25 mg. Více je ho potřeba v období těhotenství a kojení, v období růstu a vývoje, ale také ve vyšším věku. Do rizikové skupiny dále řadíme kuřáky, alkoholiky, sportovce, ale i přísné vegetariány a vegany. Zinek je lépe vstřebatelný z živočišných zdrojů, jak z těch rostlinných. Právě proto bývá zvýšený deficit zinku mezi vegetariány a vegany. Na celém světě jsou asi dva miliony lidí s nedostatkem zinku a ani zdaleka se nejedná o lidi z chudých oblastí. 

Tip na celodenní jídelníček 

Ke snídani si můžete dát míchaná vajíčka s krevetami posypané slunečnicovými semínky, na dopolední svačinu chleba s játrovou paštikou, jako oběd přijde vhod grilovaný steak s pohanou nebo cizrnou a salátem z listové zeleniny, na odpolední svačinu vás zasytí kefír a velká hrst ořechů a den zakončete vydatnou večeří v podobě vepřového masa na houbách.  

Related Posts

Zanechat komentář