Zásadotvorné potraviny

od Peeta Havali

Co jsou zásadotvorné potraviny? 

Jedná se o potraviny, které nám pomáhají udržovat zdravé prostředí v našem těle. Krev v organismu by měla být lehce zásaditá, s hodnotami kolem 7,35 a 7,45 pH. Čím nižší hodnota je, tím kyselejší prostředí se v těle nachází. V případě překyselení trápí naše tělo únava, střevní potíže, bolesti hlavy nebo zad či alergie. Zásadotvorné potraviny by tedy měly tvořit naprostou většinu našeho jídelníčku, v procentech to lze vyjádřit asi 80% pro zásadotvorné potraviny a 20% pro kyselinotvorné.  

Naprostí favorité 

Mezi nejzásaditější potraviny můžeme řadit kořenovou zeleninu jako jsou například ředkvičky, řepa, mrkev, tuřín nebo křen. Díky obsahu minerálů, který je vyšší než u jiných druhů zeleniny, lze říct, že se kořenové zeleniny nemůžete přejíst. Brukvovitá zelenina jako je brokolice, květák, zelí nebo růžičková kapusta je taky velmi zdravá, zásadotvorná. Můžete ji konzumovat jen dušenou v páře s trochou bylinkové omáčky pesto. Mezi listovou zeleninu patří kapusta, mangold, šprucha, listy tuřínu nebo špenát. Krom zásaditého charakteru má mnoho dalších benefitů, jako je kyselina listová, vitamín K, minerály, antioxidanty, ale také vlákninu. Česnek je všelék. Nejen, že působí zásadotvorně, ale také podporuje imunitní a kardiovaskulární systém, snižuje krevní tlak, čistí játra a léčí mnoho nemocí. Kapie je jednou z nejvíce alkalizující potravinou. Navíc má antibakteriální účinky, obsahuje vitamín A, bojuje proti škodlivým volným radikálům, které způsobují stres a mnohé nemoci. Limetky se také chlubí velkou zásadotvorností. Navíc působí jako přírodní dezinfekce, hojí rány a má příznivé účinky na léčbu kašle, nachlazení, chřipky, pálení žáhy, ale také podporují očistu jater. Dalšími významnými alkalizujícími potravinami jsou citrony a grepy, chřest, špenát, meloun, ale i petržel, cibule nebo řepa. Zásaditost přitom nemá nic společného s chutí potraviny. Nelze se tedy domnívat, že je citron kyselý, a proto musí být kyselinotvorný.  

Další zásadotvorné potraviny 

Ke zdravému prostředí našeho těla významně přispívají také ovocné a zeleninové šťávy. Skvělé účinky má zejména zelenina listová, plodová a kořenová. Dále je to zelený čaj, nesolené a nepražené mandle a slunečnicová semínka či rozinky. Z ovoce dávejte přednost mangu, banánům, meruňkám, hruškám, jahodám, třešním nebo kiwi. Do svého jídelníčku zařaďte i fazole, houby, jáhly, quinou, tofu a sóju, brambory ve slupce, celozrnné těstoviny a pečivo nebo zeleninové natě. Mezi sladidla, která nepřekyselují organismus patří hlavně stévie a med. Z tuků volte převážně tuky a oleje lisované za studena jako jsou kokosový, pupalkový, rybí, olivový nebo avokádový. 

Čeho se vyvarovat 

Jednou z nejhorších kombinací ve stravě vůbec je jednoduchý cukr a k tomu bílá mouka. Jako skvělý příklad může posloužit meruňkový koláč. Zpracování cukru z meruněk a škrobu z mouky však vyžaduje rozdílné podmínky. Zatímco ovocný cukr se sám jednoduše vstřebá pomocí enzymů, škrob ke svému zpracování enzymy zvané amylázy. Sliny obsahují ptyalin, enzym štěpící škroby, takže trávení začne již v ústech. Když se však do toho vloží jednoduchý cukr, je proces v ústech i slinivce břišní zastaven. To vede ke kvašení škrobu v oblasti tenkého střeva a výsledkem je tak časté pálení žáhy.  

Program k odkyselení organismu 

Zaprvé jezte dostatek ovoce a zeleniny po celý den, dále pijte čistou vodu, a to nejméně dva litry. Omezte alkohol a kouření. Dbejte na správné dýchání, nedýchejte mělce, ale hluboce. Důkladně rozžvýkejte každé sousto přijaté stravy, a nakonec hodně spěte.  

To není všechno 

Aby se vaše tělo uzdravilo, je důležité mít na paměti, že si musíte jídlo užívat a jíst pomalu. Strava snědená ve spěchu se totiž mění na kyselinotvornou. Spoustu lidí nezajímá stav svého těla a jeho zdravotní stav, a to ani tehdy, když se objeví zdravotní problémy. Jiní zase nemají dostatek pravdivých informací, a proto se stravují nezdravě. Nejen strava hraje hlavní roli při překyselení organismu. Na vině je i stres, nedostatek spánku a odpočinku obecně, málo čerstvého vzduchu, chemické látky v potravě či absence pohybu.  

Related Posts

Zanechat komentář